واشر سرسیلند خراب

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

یکی از پر هزینه ترین تعمیراتی که مالک هر خودرو با آن مواجه می شود . سوختن واشر سرسیلندر خودرو است که باعث می شود عملکرد موتور خودرو ضعیف شود . نشانه های سوختن واشر سرسیلندر را در اینجا بیان می کنیم پس با این مطلب آموزشی همراه باشید

ما در اینجا چند نشانه را برای شما بیان می کنیم که با دیدن این نشانه ها حتما به تعمیرگاه های مجاز برای تست های بیشتر مراجعه کنید در غیر این صورت خودروی شما با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد و هزینه های بیشتری را برای شما خواهد داشت

بد کار کردن موتور

بد کار کردن موتور یکی از مهمترین نشانه های سوختن واشر سرسیلندر است که راننده‌ها، هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو می‌سوزد به آن اشاره می‌کنند. در این مورد، به دلیل خراب شدن رینگ اطراف سیلندر، واشر سرسیلندر به درستی نمی‌تواند کار خود را انجام دهد. به دلیل این که سیلندر نمی‌تواند فشار کافی را ایجاد نماید، ممکن است نتواند به درستی کار کند. اگر دو سیلندر مجاور چنین مشکلی پیدا کنند، این معمولاً بدین معنی می‌باشد که واشر سرسیلندر بین رینگ‌های دو سیلندر مجاور نشتی دارد. این مشکل بیشتر در واشر سرسیلندرهای کامپوزیتی وجود دارد، ولی در واشر سرسیلندرهای مسی و فولادی هم بی سابقه نیست.

کم کردن آب

اگر هر از چند گاهی و در فواصل کوتاه احساس می کنید که آب رادیاتور شما کم می شود ،می تواند نشانه ای از سوختن واشر سر سیلندر باشد. چرا که آب بدلیل خرابی واشر سر سیلندر به درون محفظه احتراق رفته و بخار می شود و یا با روغن مخلوط می گردد.

کم کردن روغن

دقیقا شبیه به کم کردن آب این امکان وجود دارد که روغن موتور نیز نشت کند و به درون محفظه احتراق و یا سیستم خنک کننده موتور راه باید.

نشتی مایعات خارجی

این نوع نشتی را خیلی راحت می‌توان دید و متوجه شد، معمولاً در این شرایط موتور روغن و آب کم می‌کند و می‌توانید آثار آب و روغن را روی موتور ببینید که از شکاف موجود بین بلوک موتور و سرسیلندر خارج می‌شوند. به غیر از نشتی‌هایی که از هر جایی بالاتر از نقطه مذکور، مانند روی سرسیلندر یا کاور سوپاپ‌ها باشد، علت به احتمال زیاد سوختن واشر سرسیلندر است.

نشتی داخلی

کشف این مشکل ممکن است سخت‌تر باشد و در اکثر اوقات، مشخص کردن محل دقیق آن بسیار دشوار است، زیرا شما نمی‌توانید با چشمان خود ببینید که داخل موتور چه اتفاقاتی در حال رخ دادن می‌باشد. اگر روغن موتور وارد مسیرهای ویژه مایع خنک کننده شود، روی درب رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور، مایعی شبیه به سس مایونز، به رنگ قهوه‌ای روشن خواهید دید که این یکی از نشانه های مهم سوختن واشر سرسیلندر است.

تغییر رنگ روغن

یکی دیگر از علائم سوختن واشر سرسیلندر تغییر رنگ روغن موتور خودرو است اگر آب به درون حفره روغن نفوذ کند، روغن به رنگ قهوه ای روشن در خواهد آمد و در زیر کاورهای سوپاپ های یا روی درپوش ورودی روغن به موتور قابل مشاهده است.

تغییر رنگ آب

همچنین روغن نفوذی به حفره آب پس از سوختن واشر سرسیلندر باعث شیری شدن رنگ آب می گردد ، از این رو اگر در مخزن آب یا در پوش رادیاتور نشانه ای از مایع شیری رنگ مانند سس مایونز روبرو شدید بدانید که واشر سر سیلندر موتور سوخته است. از سوی دیگر، اگر مایع خنک کننده وارد مسیرهای ویژه روغن شود، مایع به رنگ قهوه‌ای روشن و کثیف را روی کاورهای سوپاپ یا زیر درب موتور می‌توانید ببینید

وجود حباب در رادیاتور

اگر واشر سر سیلندر مابین محفظه سیلندر و حفره آب آسیب دیده باشد فشار حاصل از محفظه احتراق به سیستم خنک کننده نشت می کند . از همین رو اگر درب رادیاتور را باز کردید و با حباب های روی آب شبیه به چوش آوردن روبرو شدید یکی از نشانه های سوختن واشر سر سیلندر همین مورد است. اگر گازهای سیلندر وارد سیستم خنک کننده می‌شوند، این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد حباب در آب رادیاتور و داغ کردن موتور شود. مشاهده حباب داخل مایع خنک کننده موجود در منبع ذخیره آب رادیاتور یک نشانه قطعی از سوختن واشر سرسیلندر خودرو است

خروج دود سفید از اگزوز

اگر دود سفید از اگروز خارج شد، نشان دهنده حضور آب در محفظه احتراق است. این مورد بیشتر در ابتدای روشن کردن موتور قابل رویت است چرا که وقتی موتور خاموش است آب تحت فشار بدرون محفظه احتراق نفود کرده و پس از روشن شدن موتور تحت حرارت محفظه احتراق به بخار تبدیل شده و رنگ دود را سفید می کند. ورود مایع خنک کننده به داخل سیلندر را به شکل دود سفید در اگزوز مشاهده خواهید کرد که معمولاً هنگام استارت اولیه بیشتر هم هست، زیرا هنگامی که موتور خاموش می‌شود، مایع خنک کننده تحت فشار به داخل سیلندر نشت می‌کند.

خرابی کامل موتور

در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود، می‌تواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند.

خروج دود آبی از اگزوز

وقتی بدلیل سوختن واشر سر سیلندر روغن به درون محفظه احتراق برود به همراه مخلوط آب و بنزین می سوزد و دود خارج شده از اگزوز به آبی کم رنگ متمایل می شود. هر چقدر میزان آسیب دیدن واشر سر سیلندر بیشتر باشد ،روغن بیشتری نشت می کند و رنگ دود آبی تر می شود.

امیدواریم این مطلب آموزشی مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد
گروه آموزشی ونداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *