لاستیک ماشین

اعداد و نشانه های رنگی روی تایر ها مفهموم معانی آنها

تابحال به نقاط رنگی و اعدادی که روی لاستیک ها درج شده است توجه کرده اید . ما دراین این مقاله برای شما عزیزان بیان میکم که اعداد و نشانه های رنگی که بر روی لایستک ها درج شه چه چیست و مفاهیمی را دارد و چکونه میتوانیم از این اعداد و رنگ ها برای بهره بری بهتر از لاستیک خودروهای خود استفاده کرد . پس با مقاله اعداد و نشانه های رنگی روی تایر ها مفهموم معانی آنها با ما همراه باشید

ابتدا ما به رنگ ایی گه ممکن است بروی لاستک ها درج شده باشد می پردازیم

نقطه های رنگی رو لاستیک

تابحال به نقاط رنگی زرد و قرمز روی لاستیک توجه کرده اید، این نقاط برای دستیابی به بهترین حالت بالانس لاستیک بر روی رینگ است که متاسفانه مراکز تعویض لاستیک به این نقاط توجه نمیکنند و فقط با استفاده از سرب لاستیک را بالانس میکنند در صورتی که با رعایت این نکته تا حدود زیادی نیاز به بالانس با کمک دستگاه نخواهید داشت ( در صورتی که رینگ کاملا سالم باشد و هیچگونه شکستگی یا نقطه جوشکاری و یا زنگ زدگی نداشته باشد )

مفهوم رنگ ها :

رنگ زرد :

این رنگ بیانگر سبکترین نقطه لاستیک از نظر سازنده تایر است که باید با سنگین ترین نقطه رینگ یعنی با محل قرار گیری والو ( والف ) مماس شود تا توازن ایجاد شود

رنگ قرمر وی لاستیک

رنگ قرمز :

این رنگ در صورتی کاربرد دارد که بر روی رینگ هم علامت یا نقاط رنگی وجود داشته باشد، در این صورت به نقطه ی زرد رنگ روی تایر توجه نکنید زیرا سازنده رینگ با مشخص کردن آن نقطه سنگین ترین محل رینگ را مشخص کرده که باید با نقطه قرمز رنگ مماس شود

این دو راه کاملا مجزا از هم می باشد و ممکن است بر روی لاستیک هیچکدام از رنگ ها و یا یکی از این دو رنگ یا هر دو رنگ درج شده باشد که بستگی به سازنده تایر دارد

اعداد نوشته شده بر روی لاستیک ها و مفاهیم آن
نوشته های روی لاستیک

برای این که بتوانیم در انتخاب لاستیک مناسب برای خودروی خود برای شرایط جغرافیایی و محیطی خاصی که در آن قرار داریم به صورت صحیح عمل کنیم باید مفاهیمی که اعداد روی لاستیک ها برای ما بیان می کنند را بفهمیم

نشان دهده نام سازنده لاستسک

اول از همه ، نام سازنده یا برند تایر معمولاً بزرگ‌ترین نشانه روی تایر است که در درست در وسط قرار دارد.

حال به نوشته طولانی و مهمی که با علامتها و اعداد مخفف و پشت سر هم بر روی لاستک نقش بسته شده است میرسم

ممکن است اولین حرف از این نوشته یک از حرف انگلیسی باشد :
نشان دهده نوع استفاده لاستیک

که نشاندهنده نوع استفاده از لاستیک می باشد

مثلا : تایر خودرو سواری  P

عرض مقطع تایر بر حسب میلی ‌متر می باشد :
نشان دهنده سایز لاستیک

فاصله بیرونی دوطرف دیواره تایر شامل برآمدگی ها و علامات تایر که معمولا سایز لاستیک ها را بر حسب همین اندازه می شناسند

همانند : سایز 165 که برای لاسیک پراید استفاده می شود و سایز 205 برای خودروی پژو

نسبت ارتفاع مقطع به عرض مقطع تایر(نسبت منظر) :
نشان دهنده نسبت منظر لاستیک

حاصل تقسیم ارتفاع مقطع به عرض مقطع (به درصد) . نسبت منظر یک تایر عبارت است از نسبت ارتفاع مقطع تایر به عرض مقطع آن. مثلاً سری ۶۵ یعنی اینکه ارتفاع مقطع تایر ۶۵ درصد عرض مقطع آن می‌باشد. بنابراین در تایرهایی با سری (نسبت منظر) کمتر ارتفاع دیواره کوتاه‌تر است.

نوع ساختار :
نشان دخندخ هوع ساختار لاستیک

به طور کلی تایرها از لحاظ نوع ساختار به دو گروه اصلی تقسیم می‌ شوند:

۱- بایاس:

در این دسته از تایرها امتداد نخ‌های لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب می‌سازد و قرار گیری لایه‌ها روی یکدیگر فرم ضربدری دارد. جنس نخ لایه‌ها از نایلون است و در بدنه تایر بجز در ناحیه طوقه‌ها از سیم فولادی استفاده نمی‌شود.

۲- رادیال:

در تایر رادیال امتداد نخهای لایه باخط مرکزی تایر زاویه ای در حدود ۹۰ درجه می‌سازد و به عبارت دیگر امتداد نخ‌ها در جهت شعاعی قرار گرفته است. جنس نخ لایه‌ها عموما از ریون یا پلی استر است. در تایر‌های رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی از لایه‌هایی به عرض عاج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده می‌شود. الیاف مصرفی در کمربند از جنس نخ یا سیم فولادی است. در صورتی که کمربند نخی باشد تایر را رادیال نخی و در صورتی که سیمی‌باشد تایر را رادیال سیمی‌(استیل بلت) می‌نامند.

قطر رینگ بر حسب اینچ :
قطر سایز رینگ

قطر داخلی رینگ که بر حسب اینچ بیان می باشد و معمولا رینگ ها را با این سایز دسته بندی می کنند

شاخص بار :
نشان دهنده میزان تحمل فشار

علامتگذاری بار مجاز در دو حالت تک چرخ و جفت چرخ در سرعت متفاوت بالاتر

میزان حداکثر تحمل بار وارد بر هر تایر روی دیواره آن قابل مشاهده است . نباید میزان بار وارده بر تایر از حداکثر تحمل آن تجاوز نماید . تحمل حداکثر بار وارد بر تایر زمانی امکان دارد که فشار باد داخل آن حداکثر باشد . میزان بار وارده بر چرخ ها باید از طریق بارگذاری صحیح خودرو کنترل شود

شاخص سرعت :
نشاندهنده میزان تحمل سرعت

به معنی مجاز بودن به حرکت مدام در این سرعت نیست بلکه مبین دوام تایر در این سرعت در زمانی محدود و شرایط خاص آزمایش بر روی دستگاهی مخصوص است. علیرغم این موضوع شاخص سرعت بالاتر به معنی قابلیت های فنی بهتر تایر است

M-130km/h

N- 140 km/h

P- 150 km/h

Q- 160km/h

R- 170 km/h

S- 180 km/h

T-190km/h

U- 200km/h

H-210 km/h

V- 240 km/h

W- 270 km/h

Y- 300 km/h

حالا به علائمی که ممکن است بر روی لاستک هادرج شده باشد می پردازیم

استاندارد انجمن حمل و نقل آمریکاDOT)Department Of Transportation) :
دوت نشان گر تاریخ تولید لاستیک

این نشان که به علامت  DOTمعروف می باشد ممکن است بر روی لاستیک خود ببینید که استانداردی از سازمان حمل و نقل آمریکای شمالی است. اساساً این شماره‌ها به شما می‌گوید که این لاستیک در کدام شهر ساخته شده است و در کدام هفته از چه سالی تولید شده است . به طور کلی استفاده از تایری که بیش از ۶ سال عمر کرده است هرگز نباید استفاده شود بنابراین دقت به تاریخ تولید بسیار مهم است. روی تایر، تاریخ به صورت یک کد سه یا چهار رقمی‌نوشته می‌شود. کدهای سه رقمی‌مربوط به قبل از سال ۲۰۰۰  و چهار رقمی‌ها برای بعد از آنند پس اولین نکته اینکه اگر کد آن سه رقمی‌(مثلاً ۱۷۸) بود، از خرید آن صرف‌نظر کنید. و اما چهار رقمی‌ها: کدی به صورت ۳۰۰۶ به این معنی است که این تایر در سی امین هفته سال ۲۰۰۶ تولید شده است. دو رقم اول تعداد هفته گذشته از سال و دو رقم آخر بیانگر سال هستند.

M یا S یا S+M :

M به اختصار نشان دهنه کلمه mud می باشد که به معنی گل و S به اختصار نشان دهنده کلمه snow به معنی برف و S+M به اختصار نشانده دهنده mud & snow می باشد که نشان دهنده این است که این نوع تایر در چه حالت آب و هوایی بهترین عمل کرد را از خود نشان می دهد و در مقابل در چه حالت آب وهوایی محدودیت عمل کرد را از خود بروز می دهند

به طور مثال تایر هایی که فقط برای حالت برفی S طراحی شده اند در حال آب و هوایی خشک داری محدودیت سرعت می باشند

حال شما میتوانید با درک بهتر معنا و مفهوم رنگ ها و اعداد درج شده بروی لاستک ها بهترین انتخاب را برای تهیه لاستیک خودروی خود داشته باشید

امیدواریم در این مقاله آموزی توانسته باشیم به طور مختصر و اجمالی در مورد اعداد و نشانه های رنگی روی تایر ها مفهموم معانی آنها برای شما عزیزان توضیحاتی داده باشیم

گروه آموزشی ونداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *